Beleidsbegroting

Programma 1 Inwoner

Rekening 2020

Begroting 2021
incl wijziging

Begroting 2022

Totaal lasten

28.701.118

27.077.879

27.803.200

Totaal baten

7.242.570

4.259.123

5.014.247

Saldo thema

21.458.548

22.818.756

22.788.953

bedragen x € 1.000

2022

2023

2024

2025

Lasten nieuw beleid

      520

     410

       10

       10

Aanschaf regiesysteem 

        50

-

-

Onderhoud regiesysteem 

        10

       10

       10

       10

Huishoudelijke hulp

      400

     400

-

-

Beschermd wonen

        60

-

-

Baten nieuw beleid

-

        -  

-

-

Niet van toepassing 

-

-

-

-

Subtotaal Lasten -/- Baten nieuwe wensen

      520

     410

       10

       10

Totaal mutaties reserves

-

-

-

-

Mutatie reserves voor bestaand beleid

-

-

-

-

Totaal Investeringsplan

-

-

-

-

Niet van toepassing 

Voor zover nieuw beleid niet eerder in de Perspectiefnota 2022 en/of in de bijlage bij het raadsvoorstel Strategische Heroriëntatie is toegelicht treft u een toelichting hieronder. Voor het incidenteel budget van € 25.000 voor het regiovervoer (automaatje), opgenomen in de Perspectiefnota 2022, is dekking gevonden binnen de themaraming. Dit beleidsvoornemen zorgt daardoor niet voor extra belasting van de exploitatiebudgetten.

-   Huishoudelijke hulp
Een aantal poetsbonklanten kreeg per 1-1-2021 een maatwerkvoorziening. Op het hoogtepunt, medio 2019 maakten ca. 200 huishoudens gebruik van de poetsbon. Veel poetsbonklanten hebben zich in de loop van 2019 en 2020 al gemeld voor een maatwerkvoorziening, omdat dit goedkoper voor hen was vanwege de invoering van de generieke lage eigen bijdrage in 2019 en het abonnementstarief in 2020. We zien vanaf 2019 dan ook een gestage toename van het aantal cliënten in de Wmo maatwerkvoorziening hbh. Met de stop van de poetsbon werd verwacht een bezuiniging van € 100.000 te realiseren, maar dat is in werkelijkheid dus veel minder. Als de poetsbon zou zijn voortgezet had deze ook onder het abonnementstarief moeten vallen, terwijl de gemeente nauwelijks kon sturen op de toegang en het gebruik van de poetsbon omdat het een algemene voorziening was. De poetsbon kon ook om die reden niet worden voortgezet.

Niemand kan voor € 19,00 per maand een particuliere huishoudelijke hulp regelen. We proberen de inwoners te wijzen op eigen kracht en voordelen van een particuliere hulp, maar veel mensen willen toch een melding doen. Voor 2019 was een hoge inkomensafhankelijke eigen bijdrage van het CAK een reden om géén maatwerkvoorziening aan te vragen. Omdat de Wmo geen mogelijkheid biedt om de financiële draagkracht vast te stellen, heeft de gemeente geen inzicht in het percentage minima onder de gebruikers van Wmo voorzieningen.

Door de coronacrisis zijn veel ouderen thuis komen zitten. Ze werden minder geactiveerd door reguliere activiteiten, door hun netwerk of door bijvoorbeeld fitness/sport/fysiotherapie. Daarnaast viel mantelzorg weg door het bezoekadvies. Het lijkt erop dat de gezondheid van onze ouderen achteruit is gegaan in deze periode evenals de steun uit het netwerk (familie, mantelzorgers en/of vrijwilligers). De groei van het aantal cliënten met huishoudelijke hulp is in 2021 verder toegenomen tot ruim 700 in augustus 2021.

Minder mensen gaan in een zorginstelling wonen waar de hulp integraal is geregeld. Met behulp van thuiszorg en huishoudelijke ondersteuning blijven mensen thuis wonen.

Een factor die ook bijdraagt aan de kostenstijging is de wettelijke verplichting om jaarlijks de tarieven van de huishoudelijke hulp marktconform vast te stellen volgens de regels van de AMvB reële tarieven.

Het is voor de gemeente in het huidige contract moeilijk om te sturen op de omvang van de ondersteuning. De gemeente bepaalt alleen dat er hulp moet worden ingezet en adviseert over de intensiteit. De zorgaanbieder vult samen met de klant in hoe de hulp wordt ingezet. Dit leidt vaak tot meer inzet. De klanttevredenheid met de huishoudelijke hulp is daardoor toegenomen, maar de kosten ook. Afschalen gebeurt in de praktijk niet of nauwelijks. Meer tevreden gebruikers leiden ook tot een aanzuigende  werking.

-   Beschermd wonen
In 2020 en 2021 is een budget van € 60.000 voor beschermd wonen beschikbaar gesteld aan de gemeente Tilburg. Dit bedrag was niet geoormerkt en hierdoor niet automatisch opgenomen in de begroting 2022.   Voor het begrotingsjaar 2022 stelt het college voor om alsnog € 60.000 incidenteel op te nemen. In de Perspectiefnota is dit bedrag abusievelijk niet meegenomen. Met ingang van 2023 ontvangen de gemeenten nieuwe rijksmiddelen.  Hoe dan met deze post wordt omgegaan, zal medio maart 2022 of eerder besloten worden.

Deze pagina is gebouwd op 09/27/2021 14:44:47 met de export van 09/27/2021 14:39:15