Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Activiteiten in 2022

Algemeen
De gemeente Goirle zet veel middelen in. De inzet van die middelen is zinvol als inwoners, bedrijven en instellingen, bestuur, medewerkers en partners zich gehoord, gezien, gerespecteerd en welkom voelen. Met onze bedrijfsvoering willen we samen maatschappelijke meerwaarde leveren door de primaire processen in goede afstemming zo efficiënt mogelijk te ondersteunen.

Planning & Control

Samen met de raad geven we in 2022 verder invulling aan de ingezette doorontwikkeling van de Planning & Control-cyclus om de raad in staat te stellen zijn kaderstellende en controlerende rol te vervullen. Realistische, meerjarige planning van beleid én middelen staat daarin, naast transparante verantwoording, centraal. Belangrijk aandachtspunt is het verder versterken van de relatie tussen maatschappelijke effecten, doelen, resultaten en activiteiten. Daarbij is ook aandacht voor het vinden van de daarbij behorende, juiste indicatoren: effect- en resultaatindicatoren voor raad en college, prestatie-indicatoren voor college en ambtelijke organisatie. De mate waarin de doorontwikkeling een direct zichtbaar effect heeft op de voor de raad aan te leveren P&C producties is in sterke mate afhankelijk van het tempo waarin de organisatie-ontwikkeling en daarbij behorende (gewijzigde) rollen, taken en verantwoordelijkheden zijn beslag krijgen. In dat verband staat 2022 ook in het teken van het  trainen, coachen en begeleiden van medewerkers én faciliteren met 'handige' systemen om tot een efficiënt en robuust proces van Planning & Control te komen.

Concern-control

Concern-control richt zich op de werking van de gemeentelijke processen en projecten en op de verbetering ervan. In 2022 ligt de focus op een aantal organisatiebrede onderwerpen: de opvolging van de bevindingen uit de management letter, voorbereiding op de eigen rechtmatigheidsverklaring van het college van B&W vanaf het verslagjaar 2022. Daarbij moet uiteraard duidelijk zijn wat de consequenties hiervan zijn voor de rol van het college en die van de raad, voor de verbijzonderde interne controle werkzaamheden en de inzet van middelen. Ook behoeft de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing aandacht en geven we invulling aan de frauderisico-analyse. Tot slot krijgt, naast reguliere advisering aan bestuur en organisatie, ook borging van de processen van sturing, beheersing, besluitvorming en verantwoording continue aandacht.

Personeelsbeleid
Het huidige personeelsbeleid wordt actief ingezet voor de route naar de organisatie van de toekomst en het stimuleren van de gewenste beweging van de organisatieontwikkeling. Het is van strategisch belang om te investeren in medewerkers richting eigen ontwikkeling en persoonlijk leiderschap. Immers, zij zijn het menselijk kapitaal van de organisatie. De kwaliteit van personeel bepaalt in hoge mate de kwaliteit van de dienstverlening.

De ambities in de ontwikkelrichting leiden tot een heroriëntatie op HRM. Er zijn trajecten in gang gezet met het doel de HR optimaal en adequaat in te zetten op de diverse opgaven met als doel het HR-beleid en de daarbij horende (uitvoerings-)componenten te richten op een innovatieve manier van denken, werken en organiseren. De bedoeling is om, de vitaliteit & duurzame inzetbaarheid, rolduidelijkheid, flexibiliteit, het (persoonlijk) leiderschap en het leren van medewerkers én de organisatie op een efficiënte en effectieve wijze blijvend mogelijk te maken. In 2022 wordt ingezet op, veranderende rol domeinmanagers, verjonging, flexibele inzetbaarheid, talentontwikkeling en leren,  teamontwikkeling en zelforganisatie,betrokkenheid en verbondenheid, passie en plezier.
De krapte op de arbeidsmarkt en de problematiek van het moeilijk kunnen werven van goede en gekwalificeerde medewerkers voor onze organisatie blijft een aandachtspunt. Gemeente Goirle kent in de voorliggende jaren een relatief (en deels niet beïnvloedbaar) hoog ziekteverzuim. We streven het landelijk gemiddelde voor ziekteverzuim voor gemeenten (5,8% exclusief zwangerschap) niet te overschrijden.

Organisatieontwikkeling en huisvesting
We zijn als organisatie volop in ontwikkeling. Zo zorgen we dat we in staat zijn om actief en flexibel in te spelen op onze omgeving. Hierbij hoort een inspirerende werkomgeving die past bij onze ontwikkeling en passen de inrichting hierop aan. Het resultaat moet een flexibele en duurzame werkomgeving zijn, die de ons faciliteert in ons werk.

Het werkplekconcept gaat uit van vier basisprincipes:

  1. Het bevorderen van interne en externe verbinding en samenwerking. Een werkomgeving die ontmoeten en (digitaal) samenwerken faciliteert. ‘Van mijn domein naar ons domein’.
  2. We zijn een aantrekkelijke werkgever. De werkomgeving is gezond, aantrekkelijk, modern, en ondersteunt het werk en creëert trots.
  3. De werkomgeving is laagdrempelig en toegankelijk voor inwoners, samenwerkingspartners en medewerkers.
  4. De werkomgeving is flexibel, doelmatig en duurzaam.

De lessen geleerd tijdens de corona-cirisis worden hierin nadrukkelijk meegenomen. Er wordt gewerkt aan het nog meer mogelijk maken van hybride vergaderen, flexibel werken en het vrijspelen van ruimten om meer vergadermogelijkheden te realiseren. Daarnaast verkennen we wat de invloed van de corona-crisis op onze manier van (samen)werken op de langere termijn is en nemen deze inzichten mee in de organisatieontwikkeling en de verdere inrichting van het gemeentehuis. Het uitgangspunt is dat medewerkers meer vanuit huis zullen blijven werken.

Samenwerking

Samenwerking zit in de genen van de gemeente Goirle en beperkt zich niet alleen tot de eigen organisatie. Bestuur en organisatie werken samen met partners en participeren in verschillende samenwerkingsverbanden. Daarbij zijn uitgangspunten dat dit toegevoegde waarde voor onze inwoners moet hebben en dat de Goirlese identiteit niet verloren gaat. De samenwerking komt vooral tot uiting in de samenwerking met Hilvarenbeek en Oisterwijk en binnen de regio Hart van Brabant.

Deze pagina is gebouwd op 09/27/2021 14:44:47 met de export van 09/27/2021 14:39:15